W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania w naszej Polityce Prywatności. Czy zgadzają się Państwo na używanie plików cookies?

Zgadzam się        Nie zgadzam się

hidden
Mama wraca do pracy na nowych warunkach

Czy wiesz że...

Roczny zapas naszych produktów, zjadanych przez polskie maluszki, waży tyle, co 90 samolotów Airbus A380.

Mama wraca do pracy na nowych warunkach

W tym roku wchodzą w życie nowe przepisy prawne, regulujące sytuację kobiet wracających do pracy po urodzeniu dziecka. Jak się jednak okazuje, Polki niechętnie będą korzystać z nowych benefitów.

Warszawa, 4 lipca 2013 r. – Znane są już wyniki tegorocznego badania postaw i opinii mam, zrealizowanego na zlecenie marki Bebilon w ramach akcji „Mama wraca do pracy”. Przeprowadzona w pierwszej połowie roku ankieta miała na celu między innymi sprawdzenie, czy mamy są świadome nadchodzących zmian w prawie i czy zamierzają z nich skorzystać. W badaniu wzięło udział ponad 22 000 mam i kobiet w ciąży, a wyniki opracował dom badawczy Millward Brown. Unikalnym elementem tegorocznej ankiety jest głos partnerów - po raz pierwszy bowiem o opinie związane z rodzicielstwem zapytano także ojców.

Mama wraca do pracy na nowych warunkach

Zmiany w prawie, które weszły w życie 17 czerwca 2013 roku znacząco zmieniają możliwości opieki rodziców nad dzieckiem w pierwszych miesiącach życia. Nowe przepisy pozwalają mamie spędzić z dzieckiem nawet rok w domu – na ten czas składa się 20 tygodni urlopu macierzyńskiego, 6 tygodni dodatkowego urlopu macierzyńskiego i 26 tygodni urlopu rodzicielskiego. Jak jednak wskazują wyniki ankiety „Mama wraca do pracy”, tylko co trzecia mama (30%) planuje skorzystać z dłuższego urlopu – ponad połowa (52%) rezygnuje z tej możliwości, a niemal co piąta (18%) nie podjęła jeszcze decyzji w tej sprawie. Proporcje w grupie kobiet w ciąży są nieco inne – ponad połowa przyszłych mam (56%) chce skorzystać z dłuższego urlopu, co piąta (20%) zdecydowanie wyklucza tę możliwość, a niemal co czwarta (25%) jeszcze nie podjęła decyzji. Jako kluczowy negatywny skutek dłuższego urlopu obie grupy ankietowanych kobiet wymieniają większą trudność w uzyskaniu umowy o pracę (22% mam i 18% kobiet w ciąży) i trudniejszy powrót do pracy po roku spędzonym z dzieckiem (18% mam i tyle samo kobiet w ciąży).

Poza większą ilością czasu spędzonego z dzieckiem zmiany mają także umożliwić tatusiom włączenie się w opiekę nad dzieckiem. Jednak, jak pokazują wyniki badania „Mama wraca do pracy” – Polki niechętnie będą z nich korzystać: aż 59% ankietowanych kobiet w ciąży zadeklarowało, że nie podzieli się urlopem z tatą dziecka. Tylko 4% ankietowanych mam zamierza skorzystać z takiej możliwości.

„Przyczyną takiej decyzji nie jest nieznajomość prawa (przepis zna ok. 90% respondentów), a raczej troska o ekonomiczną sytuację rodziny– pójście taty na urlop rodzicielski obniża domowy dochód, co jest tym bardziej istotne, że mężczyźni w większości przypadków nadal zarabiają więcej. Takie podejście mam to również wina stereotypów, które niestety ciągle pokutują – «naturalną» rolą mężczyzny jest przynoszenie do domu pieniędzy, a nie zajmowanie się małym dzieckiem i to jeszcze pod nieobecność mamy! Poza tym nadal zdarza się, że tatusiowie opiekujący się dzieckiem są stygmatyzowani przez rodzinę czy sąsiadów” – komentuje dr Wojciech Kulesza, psycholog społeczny ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Wyniki badania dowodzą, że polityka socjalna większości pracodawców nie uwzględnia deklarowanych, rzeczywistych potrzeb pracujących mam. Ponad 60% ankietowanych mam i kobiet w ciąży wskazało, że zależy im na współfinansowaniu niani lub żłobka, a połowa chciałaby dofinansowania szczepień dziecka. Tymczasem tylko 4% mam i kobiet w ciąży może liczyć na dofinansowanie różnych form opieki nad dzieckiem, a jeszcze mniej (zaledwie 2% kobiet w ciąży i żadna ankietowana mama) może otrzymać wsparcie w zakresie szczepień. Podobnie rozkładają się głosy, jeżeli chodzi o żłobek w miejscu pracy – pozostaje on marzeniem dla ponad połowy ankietowanych mam, możliwość skorzystania z takiego przywileju ma zaledwie 2% mam. Najczęstszym udogodnieniem od pracodawcy dla zatrudnionych w jego firmie rodziców są paczki na święta – ok. 30% ankietowanych takie paczki otrzymuje lub będzie otrzymywać po urodzeniu dziecka (choć życzyłaby sobie tego połowa mam i kobiet w ciąży).

Poza mamami i kobietami w ciąży tegoroczną ankietę wypełniali również tatusiowie, którzy odpowiadali na pytania dotyczące wydłużonego urlopu, zakresu wsparcia jakie dają partnerce oraz korzystania z urlopu ojcowskiego. Panowie są świadomi nadchodzących zmian w prawie (80%) i tego, że przysługują im 2 tygodnie urlopu ojcowskiego (89%). Większość ojców uważa powrót partnerki do pracy po urlopie macierzyńskim za coś naturalnego, a wśród kluczowych motywacji do podjęcia tego kroku widzi kwestię istotnych dla dochodu rodziny zarobków oraz zawodowe ambicje kobiet. Aż 31% ankietowanych mężczyzn zadeklarowało, że będzie zajmować się dzieckiem, gdy partnerka wróci do aktywności zawodowej, ale jednocześnie prawie 70% nie planuje dzielić urlopu rodzicielskiego z mamą swojego dziecka.

„Rola taty w rodzinie zmienia się - ojcowie stają się kimś więcej, niż tylko żywicielem rodziny, dlatego postanowiliśmy w tym roku posłuchać także ich głosu. Uzyskane wyniki dają nam obraz taty, który jest dumny ze swojej partnerki, wspiera ją w jej decyzjach i obowiązkach domowych, ale nadal zapewne z różnych powodów, nie jest gotowy włączyć się w pełni w długoterminową, związaną z urlopem rodzicielskim, opiekę nad maleństwem. Badanie, które prowadzimy już od czterech lat, pomaga nam dokładniej rozumieć wyzwania współczesnego rodzicielstwa i jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby rodziców. Bardzo dziękuję każdej mamie, kobiecie w ciąży i tatusiowi za to, że poświecili czas na wypełnienie ankiety” – mówi Anna Laskowska, Kierownik ds. Nowych Mediów, NUTRICIA Polska.

Z tegorocznego badania wynika także ważny wniosek dotyczący liczby mam powracających do pracy - tylko 1/4 ankietowanych pracujących przed ciążą mam wróciło do pracy. Najważniejszym powodem, dla którego mamy wracają do pracy jest aspekt finansowy – 44% mam właśnie z tego powodu odczuwa radość na myśl o powrocie do życia zawodowego. Badanie wykazało również, że aż 19% ankietowanych mam jest bezrobotna.

Akcja „Mama wraca do pracy” realizowana przez markę Bebilon od 2010 roku powstała po to, by pomóc mamom w rozwiązywaniu problemów związanych z rozpoczęciem na nowo aktywności zawodowej. W tym celu stworzona została internetowa platforma wiedzy www.mamawracadopracy.pl z cennymi poradami ekspertów, artykułami i filmami video, w których specjaliści odpowiadają na pytania nurtujące mamy. Swoimi pozytywnymi doświadczeniami i sprawdzonymi poradami dzielą się także mamy wypowiadające się w video sondach. Akcja „Mama wraca do pracy” jest obecna także w portalu społecznościowym Facebook, gdzie już ponad 160 tys. mam bierze udział w dyskusjach, wymienia się poradami i wzajemnie wspiera.

Bebilon to seria mlek modyfikowanych zaspokajających różnorodne potrzeby żywieniowe niemowląt i dzieci. Dzięki starannie opracowanemu składowi, inspirowanemu mlekiem matki, mleka modyfikowane Bebilon są najczęściej polecane przez lekarzy pediatrów . Więcej informacji o gamie produktów Bebilon znaleźć można na stronie www.bebilon.pl.

NUTRICIA Polska to lider rynku żywności dla dzieci i niemowląt w Polsce. Firma jest częścią Dywizji Żywności dla Dzieci Danone. NUTRICIA specjalizuje się w żywności dla niemowląt i małych dzieci oraz dla osób dorosłych wymagających specjalistycznego żywienia. NUTRICIA Polska dostarcza produkty żywnościowe dla dzieci we wszystkich kategoriach − od podstawowych i specjalistycznych mlek modyfikowanych (marki Bebiko i Bebilon), po pełną gamę produktów dla niemowląt i małych dzieci (marka BoboVita).

Więcej informacji udzielają:

Karolina Brylska
Biuro prasowe akcji „Mama wraca do pracy”
ALERT MEDIA Communications
tel. (22) 546 11 00
tel. kom: 506 052 096
e-mail: mamawracadopracy@alertmedia.pl

Małgorzata Kołodrub
Kierownik ds. Komunikacji
NUTRICIA Polska Sp. z o. o.
tel. (22) 55 000 50
tel. kom: 604 490 483
e-mail: prasa@nutricia.com.pl

Raport społeczny
Nasze wartości i misja
Nasze wartości i misja